Plakat ekspozycji CZĘŚCI/KAWAŁKI - utrzymany w tonacji szarości, na pierwszym i drugim planie prace artysty przedstawiające głowy

CZĘŚCI/KAWAŁKI

To wystawa prezentująca prace z różnych etapów twórczości lokalnego artysty ceramika – Grzegorza Sypko, pochodzącego z Kluczborka. Jako całość pokazują przekrój jego dotychczasowego dorobku artystycznego. Na szczególną uwagę zasługują jego ceramiczne mozaiki, które są ulubionym motywem twórcy. Spajają części, kawałki ceramiki w całość.

Wystawa prezentuje dużą  różnorodność prac, wszechstronność i możliwości jakie daje ceramika oraz różne okresy twórczości  – od prac wykonanych w czasie studiów (pentaptyk „Majaki”), mozaiki („Czarny piorun”, „Patchwork”, „Frost”, „Nurt”), po ostatnie animalistyczne prace, a także ceramikę użytkową. Jego prace są odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się świat i potrzebę łączenia tego co podzielone.

Wystawę będzie można oglądać w Muzeum im. J. Dzierżona w Kluczborku, w grudniu 2024 r. i styczniu 2025 r.

Grzesiek Sypko

Urodzony w 1988 roku w Kluczborku. Absolwent Publicznego Liceum Plastycznego im. J. Cybisa w Opolu, a następnie Wydziału Ceramiki i Szkła w Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Obecnie instruktor ceramiki w Centrum Kultury w Kluczborku. Interesuje go rytm i struktura w otoczeniu miejskim i naturalnym, w odniesieniu do subiektywnego odbioru. Inspiruje się motywami, ich powtarzalnością i zmiennością, wzorami których poszukuje wokół siebie i przetwarza je. Dotychczasowe wystawy: 2012 Siódma Międzynarodowa Wystawa Małych Form Porcelanowych, Ryga. 2014 Wystawa ,,11/12" Wrocław. 2018 „Polak Artysta Ceramik" triennale Bolesławiec. 2019 Wystawa artystów należących do ZPAP Wałbrzych.

 Fragment ekspozycji - praca zatytułowana "Majaki" przedstawiająca głowy Praca zatytułowana "Nurt" - mozaika składająca się z fragmentów o obłych kształtach, w kolorze czerni, zieleni, turkusu

Fragment ekspozycji - na postumencie trzy ceramiczne postacie zwierząt, wykonane z jasnokremowej gliny: kot, kozioł, lis Fragment mozaiki składającej się z heksagonalnych płytek przypominających pszczeli plaster, z wizerunkiem pszczół; całość w kolorach: żółtym i pomarańczowym

 
 
 
 
 

Serdecznie zapraszamy na wystawę Utracony świat Leona Barszczewskiego. Uzbekistan dawniej i dziś.

Utracony świat Leona Barszczewskiego - plakat ekspozycji, na pierwszym planie fotografia w kolorze sepii,  przedstawiająca sześć kobiet ubranych w tradycyjne uzbekistańskie stroje

Na ekspozycji można zobaczyć  egzotyczne fotografie Leona Barszczewskiego, XIX-wiecznego podróżnika po dawnym Emiracie Buchary oraz jego prawnuka, Igora Strojeckiego, który podróżuje śladami pradziadka po współczesnym Uzbekistanie. Wystawę zdjęć uzupełnia prezentacja wielobarwnych, tradycyjnych tkanin, czapeczek, strojów, bizuterii oraz obiektów codziennego użytku z Uzbekistanu ze zbiorów autora.

Leon Barszczewski (1849–1910) urodził się w miejscowości Smiła koło Czerkas w rodzinie szlacheckiej o tradycjach patriotycznych (matka Adelajda Nowicka, ojciec Szymona Barszczewski herbu Ślepowron), co najmniej od półtora wieku mieszkującej w Guberni Chersońskiej na Ukrainie. Po śmierci rodziców odebrał edukację wojskową i wstąpił do armii carskiej. W latach 1876–1897 służył w rosyjskim batalionie w Samarkandzie. Penetrował terytorium dawnego Emiratu Buchary: dorzecze Zerawszanu, Amu-darii, Fan-darii, Iskander-darii, Góry Hisarskie, Zerawszańskie, Tien-szan, czy lodowce Pamiru. Dotarł nawet do Mazar-i-Szarif w Afganistanie. W armii odbywał wyprawy o znaczeniu militarnym, ale jednocześnie prowadził badania botaniczne, zoologiczne, geologiczne, glacjologiczne, a także archeologiczne. Odkrył liczne złoża kamieni szlachetnych, złota, srebra i węgla kamiennego oraz innych kopalin. W szczególności interesowało go życie codzienne i kultura tamtejszej ludności, co utrwalił na unikatowych dziś i fascynujących dla współczesnego widza fotografiach. Jego zdjęcia były nagradzane złotymi medalami na wystawach w Paryżu i Warszawie. Po odwołaniu z Samarkandy wziął udział w wojnie rosyjsko-japońskiej. Ostatnie lata życia spędził w Siedlcach, gdzie ufundował Żeńską Szkołę Handlową (obecnie II LO im. św. Królowej Jadwigi), której przełożoną została jego córka Jadwiga. Zmarł tragicznie 22 marca 1910 r. w Częstochowie.

Igor Strojecki  – od 1977 r. zajmuje się historią swojej rodziny. Jest autorem i inicjatorem ponad 250 wystaw poświęconych swoim przodkom, m.in. Leonowi Barszczewskiemu, aktorce Elżbiecie Barszczewskiej czy wynalazcy, badaczowi psychologii, przyjacielowi Bolesława Prusa, Julianowi Ochorowiczowi, prezentowanych w muzeach i instytucjach kultury w całej Polsce. Autor albumu pt. „Leon Barszczewski (1849-1910). Od Samarkandy do Siedlec”, książki "Utracony świat. Podróże Leona Barszczewskiego po XIX wiecznej Azji Środkowej" oraz innych licznych publikacji i artykułów. Wygłasza prelekcje propagujące zagadnienia genealogiczne. Za swoją społeczną działalność został uhonorowany w Siedlcach nagrodą im. Ludomira Benedyktowicza oraz Nagrodą Złotego Jacka. We wrześniu 2021 r. otrzymał medal "30-lecia Niepodległości Uzbekistanu" przyznanym przez prezydenta Republiki Uzbekistanu Shavkata Mirziyoyeva za wkład w promowanie dziedzictwa kulturowego tego kraju. Jest członkiem SDP oraz Światowego Towarzystw Badań, Ochrony i Popularyzacji Uzbeckiego Dziedzictwa.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ambasady Republiki Uzbekistanu w Warszawie.

 

Plakat ekspozycji "Czar etykiet z pianką" - na grafitowym tle fragment szklanej butelki w kolorze brązowym, wokół trzy piwne etykiety.Już od 5 listopada w naszym Muzeum można oglądać najnowszą wystawę pod wiele mówiącym tytułem "Czar etykiet z pianką". Serdecznie zapraszamy znawców, smakoszy, koneserów – fanów historii i fantastyki, zbieraczy znaczków, kamieni, a nawet dobrych wspomnień, bo przecież wszyscy jesteśmy kolekcjonerami :) 
 
Ekspozycja prezentuje jedną z gałęzi kolekcjonerstwa –birofilatelistykę, czyli zbieranie takich przedmiotów jak np.: kufle, kapsle czy otwieracze do butelek. 
 
Jak o swojej kolekcji pisze Pan Sławomir Kałuża:  Zajmuję się przede wszystkim kolekcjonowaniem piwnych etykiet, które gromadzę od 2018 r. Obecnie posiadam zbiór liczący ok. 1000 sztuk, zarówno producentów krajowych, jak i zagranicznych. Najstarsze z nich pamiętają czasy PRL, a najmłodsze – nie mają jeszcze roku. 
Z racji wykonywanego zawodu i moich osobistych zainteresowań, zdecydowałem się na zbieranie etykiet o dwóch wiodących wątkach: historii oraz fantastyce. 
Na wystawie można zapoznać się z eksponatami stanowiącymi najciekawszą część mojej kolekcji, w niektórych wypadkach będącymi prawdziwymi unikatami. Wszystkie one zostały podzielone tematycznie, tak aby z jednej strony zaprezentować Państwu niezwykle szeroki wachlarz wątków podejmowanych przez producentów, a z drugiej – by zapewnić przejrzystość i komfort zwiedzania. 
Tematyczna niszowość mojej kolekcji sprawiła, że wśród eksponatów są obecne przede wszystkim etykiety tzw. browarów kraftowych (rzemieślniczych). Ich wspólną cechą charakterystyczną jest wyjątkowa szata graficzna, często dużo bogatsza i stojąca na znacznie wyższym poziomie artystycznym niż odpowiedniki najpopularniejszych, dużych browarów koncernowych. Niektóre z prezentowanych etykiet idą nawet jeszcze dalej i – choć może się to wydawać zaskakujące, – spełniają w pewnym sensie także funkcję edukacyjną, poprzez umieszczenie na nich krótkich informacji o postaciach lub wydarzeniach historycznych, które na nich widnieją. Przykładem mogą być m.in. etykiety piw Bass Reeves i Zeppelin warszawskiego browaru Faktoria. 
Uzupełnieniem wystawy jest niewielki zbiór starych, przedwojennych akcji wypuszczonych przez kilka browarów z terenu Polski i Niemiec. Wśród nich na uwagę zasługuje akcja na 10 000 marek polskich Zjednoczonych Browarów Grodziskich w Grodzisku, wystawiona pomiędzy marcem 1923 r. a kwietniem 1924 r. Niezwykła szata graficzna tego papieru wartościowego posłużyła w 2014 r. do zaprojektowania etykiety piwa Gród Króla z Browaru Jan Olbracht z Piotrkowa Trybunalskiego. 
Życzę przyjemnego zwiedzania ekspozycji i mam nadzieję, że przy tej okazji pogłębią Państwo lub odkryją własne hobby, którym być może okaże się birofilatelistyka. 
 
                                                                         Sławomir Kałuża
 
 

Eskpozycja czynna od 5 listopada br. do końca lutego 2025 r.

ZAPRASZAMY!

Fragment ekspozycji - w gablocie zbiór starych, przedwojennych akcji wypuszczonych przez kilka browarów z terenu Polski i Niemiec  Fragment ekspozycji - na fotografii pięć plansz z etykietami

Fragment ekspozycji - na fotografii trzy plansze etykietami