O czym szepcze łąka

O czym szepcze łąka - plakat wystawy Barbary Łopatki, na białym tle fragment kolażu - wycinankowych kwiatów w tonacji różu, fioletu i turkusu

Serdecznie zapraszamy na  wystawę kolaży Barbary Łopatki – „O czym szepcze łąka". 

„Tu (...) wśród odurzających zapachów natury, marzę w głębokiej ciszy o gwałtownych harmoniach barwnych..."

Paul Gauguin

Każdy z nas ma swoją łąkę – takie miejsce gdzie może się zatrzymać, odetchnąć pełną piersią, poczuć ciszę, przestrzeń i posłuchać, co do nas mówi, o czym szepcze...
Wystawa „O czym szepcze łąka" to skrawek mojego świata, o którym opowiadam inaczej niż do tej pory. Barwne plamy, nawarstwienia i przecinające się linie tworzą bajecznie kolorową przestrzeń – dziką łąkę, gdzie chciałoby się poczuć odurzający zapach lata i wsłuchać w odgłosy toczącego się w niej życia.


                       Barbara Łopatka 

 
 

Metamorfozy Owidiusza

Metamorfozy Owidiusza, na plakacie jeden z miedziorytów przedstawiający walkę Herkulesa z bykiem i wężem.

Serdecznie zapraszamy na najnowszą wystawę Metamorfozy  Owidiusza – mitologia starożytna w grafice europejskiej XVI i XVII wieku, wypożyczoną ze zbiorów Muzeum w Nysie.
 
Najwybitniejszym i najbardziej znanym dziełem Owidiusza jest pisany heksametrem, pomiędzy 2 a 8 rokiem n.e., poemat epicki – Metamorfozy.
Metamorfozy, czyli Przemiany, są wielką opowieścią-baśnią, rozgrywającą się poza czasem, w której wszystko jest możliwe. Poemat składa się z 246 mitów, opowiadających o przemianach ludzi w zwierzęta leśne, ptaki, owady, drzewa, kw
iaty, skały, konstelacje gwiazd, bogów, bożków oraz o przemianach grzybów, kamieni, zwierząt w ludzi. W tym fascynującym, odrealnionym świecie mitów, przemiana, oprócz tego, że jest często karą za występek przeciwko bogom, bywa również traktowana jako akt współczucia dla człowieka.
 
W zbiorach nyskiego muzeum znajdują się dwie serie odbitek graficznych stanowiących ilustracje do poematu. Pierwsza z tych serii to piętnaście miedziorytów z paryskiego wydania Metamorfoz (1637 rok), do którego rysunki przygotował Francis Cleyn, rytował natomiast Salomon Savery. Na drugą serię składają się ryciny zakupione do Muzeum w 1975 roku z opolskiej „Desy”, rytowane przez Hendrika Goltziusa w 1589 roku.
Ilustracje Cleyna i Saverego to niezwykle rzadki i ciekawy przykład relacjonowania mitologii rzymskiej w sposób symultaniczny. Każda z piętnastu ilustracji odnosi się do jednej księgi poematu Owidiusza. Zadanie, które postawili sobie Ci dwaj artyści było nie lada wyzwaniem. W jaki sposób w jednej ilustracji umieszczonej na początku każdej księgi poematu przedstawić całe bogactwo jej treści? Mity zazębiają się w swojej opowieści, przechodzą płynnie z jednego wydarzenia w drugie, opowieść o historiach bogów, herosów, nimf i ludzi toczy się swoim rytmem. Artyści musieli przełożyć na język obrazu całą treść każdej kolejnej księgi. W jednej ilustracji zawarli oni kompilację kilku mitów. Wybierali motywy najistotniejsze lub najbardziej charakterystyczne dla danej księgi.
 
Druga seria grafik znajdująca się w zbiorach Muzeum w Nysie, to 20 miedziorytów, których autorstwo zostało ustalone dzięki sygnaturze: „H. Goltzius juuen, A 1589” znajdującej się na odbitce graficznej: „Stworzenie Świata”. W odróżnieniu do dzieł Saverego i Cleyna, Goltzius rytował przedstawienie odnoszące się do jednej konkretnej historii mitologicznej. Wśród dwudziestu ilustracji odnajdziemy więc Owidiuszańskie mity zbrodni Likaona, historię przemiany Kalisto w niedźwiedzicę, Faetona powożącego ognistym rydwanem, Io przemienioną w jałówkę, historię Stworzenia Świata oraz zagłady Ziemi w czasie wielkiego Potopu, jak również odrodzenia człowieka dzięki prawości i wiary w bogów, Deukaliona i Pyrry. Ilustracje Goltziusa stanowią doskonały przykład dzieł utrzymanych w nurcie manieryzmu. (Tekst. Małgorzata Pierścieniak).
 
 
 

Architektura w akwareli III

Plakat ekspozycji Architektura w akwareli III - w tle akwarela z wizerunkiem Muzeum w KluczborkuSerdecznie zapraszamy na wystawę prac Dariusza Rauta "Architektura w akwareli III".

DARIUSZ RAUT – zawodowo architekt, amatorsko malarz akwarelista. Związany z Opolszczyzną zarówno zawodowo, artystycznie, jak i prywatnie. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków – Polska Sztuka Użytkowa Opole. Absolwent Politechniki Wrocławskiej na Wydziale Architektura i Urbanistyka, wcześniej kluczborskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza. Maluje od dziecka, od trzech lat zgłębia tajniki akwareli. Dominującą tematyką jego malarstwa są weduty – to z racji wykonywanego zawodu, ale wśród prac znajdziemy również pejzaże i naturę. Jego prace można było oglądać na wystawach indywidualnych, zbiorowych oraz międzynarodowych, m. in. w Opolu, Strzelcach Opolskich, Katowicach czy Hanoi.

Fragment ekspozycji - widok ogólny na salę

Fragment ekspozycji, na pierwszym planie akwarela z budynkiem muzeum w Kluczborku. Fragment ekspozycji, akwarela przedstawiająca kamienice w Opolu

Fragment ekspozycji - widok ogólny na salę

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!

 
 

NAS TROJE

Nastroje - plakat ekspozycji, na beżowym tle prace artystów: Anny i Magdaleny Mendel, oraz Józefa Kuźniara

„Świat bez sztuki naraża się na to, że będzie światem
zamkniętym na miłość„ 
                                                 Jan Paweł II
 
„Pomysł na wystawę  – NAS TROJE zrodził się pod wpływem chwili, nastroju, myśli… aby pokazać, że sztuka połączyła ojca, córkę i wnuczkę. Połączyło nas zamiłowanie do malowania, rysowania, pisania, rzeźbienia, fotografowania, czytania książek, przeglądania artystycznych albumów, a także przebywania w kontakcie z dziełem muzealnym.
Nie jest nam obojętna piękna panorama miast, krajobrazu, detal i barwa roślin, potrafimy zatrzymać się i dostrzec to, co czasem jest niezauważalne dla innych. Stąd rodzą się tematy fotografii, grafik, obrazów czy inspiracji do zajęć  z uczniami.
Wystawa prezentuje fragment twórczości:
Józefa Kuźnara, mojego ojca, nieżyjącego już mieszkańca Byczyny, którego pasją było pisanie kronik o Byczynie, stosował w nich piękną kaligrafię, ozdoby –  akwarelowe grafiki i inicjały. Stworzył cykl  – W prasie o Byczynie, malował  również obrazy olejne, pisanki, rzeźbił w drewnie.
Anny Mendel, mieszkanki Byczyny, która pracując w szkole jako nauczycielka plastyki, stara się swoim podopiecznym przekazać potrzebę  kontaktu ze sztuką,  obcowania z nią, rozwija talenty plastyczne, rozbudza kreatywność wśród nich. Przekazuje im także swój sposób rozwijania pasji,  prezentując na wystawie, fotografie, akryle, ceramikę oraz cykl grafik – linorytów.
Magdaleny Mendel, mojej córki, mieszkanki Byczyny,  która w wolnych chwilach doskonali swój warsztat, rysując i malując akwarelami i akrylami. Inspirację do swojej twórczości czerpie z przeczytanych książek, obserwacji życia codziennego, głównie przyrody i podróży. Często inspirujące ją tematy zamieszcza w swoim szkicowniku.
Aby tworzyć trzeba mieć natchnienie, nastrój, spokój duszy i czas…Wszystkim życzę zatrzymania się na chwilę i spojrzenia na otaczającą nas codzienność… „
 
Serdecznie zapraszamy do zwiedzania wystawy!
 

 

Dla niedowidzących

Wersja dla niedowidzących

BIP

Deklaracja dostępności

Wirtualny spacer

 
 

Informacje


adres  ul. Zamkowa 10, 46-200 Kluczbork

tel.  (77) 418 27 07

email  muzeum@kluczbork.pl

ie www.muzeum.kluczbork.pl

  Facebook: Dołącz do nas!

  Znajdź nas na Instagramie

Bilet normalny: 6,00 zł

Bilet ulgowy: 3,00 zł

W niedziele wstęp bezpłatny

Na ekspozycje plenerowe wstęp bezpłatny.

 

Oprowadzanie: soboty, niedziele i święta: 50,00 zł od grupy.

 

MUZEUM CZYNNE 

wtorek piątek: 10:00 –16:00*

niedziela: 10:00 – 14:00*

 

* UWAGA! Wstęp na ekspozycje najpóźniej 30 min przed zamknięciem Muzeum.

Dla grup zorganizowanych jest możliwość ustalenia innego terminu zwiedzania (uzgodnionego min. z dwutygodniowym wyprzedzeniem).